10 Kasım 2012 Cumartesi



              SORULAR VE CEVAPLAR
SORU 1- Ülkemizde gerçekleştirilen güncel ve önemli projelerden üç tanesini yazınız.

*
MARMARAY PROJESİ
Dünyadaki en önemli projelerden biri olan Marmaray Projesi, İstanbul'un kentsel yaşantısını sağlıklı olarak sürdürebilmesi, kentlilere çağdaş bir kent yaşamı ve kentsel ulaşım imkanları sunabilmesi, kentin doğal tarihi özelliklerinin korunabilmesi için yüksek kapasiteli elektrik enerjisi kullanarak çevreyi kirletmeyen bir projedir.İstanbul, bir yandan tarihi ve kültürel değerleriyle korunması gereken, diğer yandan toplu ulaşım sistemlerinin çevresel etkilerinin azaltılabilmesi ve demiryolu sistemlerinin kapasitesi, güvenilirliği ve konforunun arttırılabilmesi için modern demiryolu tesislerinin kurulmasını gerektiren bir şehirdir.Proje, Avrupa yakasında bulunan Halkalı ile Asya yakasında bulunan Gebze ilçelerini kesintisiz, modern ve yüksek kapasiteli bir banliyö demiryolu sistemiyle bağlamak amacıyla İstanbul'daki banliyö demiryolu sisteminin iyileştirilmesi ve Demiryolu Boğaz Tüp Geçişi inşasına dayanmaktadır.
İstanbul Boğazının her iki yakasındaki demiryolu hatları, İstanbul Boğazı'nın altından geçecek olan bir demiryolu tünel bağlantısı ile birbirine bağlanacaktır. Hat, Kazlıçeşme'de yeraltına girecek; yeni yeraltı istasyonları olan Yenikapı ve Sirkeci boyunca ilerleyecek, İstanbul Boğazının altından geçecek, ve diğer bir yeni yer altı istasyonu olan Üsküdar'a bağlanacak ve Söğütlüçeşme'de tekrar yüzeye çıkacaktır.

Proje, şu anda dünyadaki en büyük ulaşım altyapı projelerinden birisidir. İyileştirilmiş ve yeni demiryolu sisteminin tamamı, yaklaşık 76 km uzunluğunda olacaktır. Ana yapılar ve sistemler, batırma tüp tünel, delme tüneller, aç-kapa tüneller, hemzemin yapılar, 3 yeni yeraltı istasyonu, 36 yerüstü istasyonu (yenileme ve iyileştirme), işletim kontrol merkezi, sahalar, atölyeler, bakım tesisleri, yerüstüne inşa edilecek olan yeni bir üçüncü hat dahil olmak üzere, mevcut hatların iyileştirilmesi, tamamen yeni elektrikli ve mekanik sistemler ve temin edilecek olan modern demiryolu araçlarını kapsayacak olan 4 bölümden oluşacaktır. Her bir bölüm için ayrı bir sözleşme yapılmaktadır.

* SİLİVRİ KANAL PROJESİ

Türkiye, 2023'e çılgın bir projeyle girmeyi haketmektedir. Proje çok ama çok boyutlu. Aynı zamanda bir enerji, aynı zamanda ulaştırma, bayındırlık, tarım projesidir. Bu proje bir şehircilik projesi, onun kadar aile, turizm projesidir. Bu bir çevre projesidir.

Dünyanın içinden nehir geçen nice şehirler vardır, içinden deniz geçen yegane şehir İstanbul'dur. Artık İstanbul içinden iki deniz geçen bir şehre dönüşecek projeyle.
İki yarım ada ve bir ada oluşacak. Karadeniz ve Marmara arasına yaklaşık 45-50 kilometre uzunluğunda bir kanal yapılmaktadır. İstanbul'a 'Kanal İstanbul'u kazandırılmaktadır.
 Panama, Süveyş kanalıyla kıyas dahi kabul etmeyecek yüzyılın en büyük projelerinden biridir.
Kanalın su derinliği yaklaşık 25 metre, genişlik 150 metre civarında olacak. Taban genişliği ise 120 metreyi bulacak. Kanaldan bugün dünyanın en büyük gemileri geçebilecek.
Kanal üzerine inşa edilecek köprülerle kara ve demiryolu ulaşımı hiçbir kesintiye uğramayacaktır. Üçüncü köprünün bağlantı yolları da bu kanal üzerinden geçecek. Boğaz trafiğini azaltacak ve boğazdaki riski minimize edecektir. İstanbul Boğazı'nı yeniden Türkiye ve dünyaya kazandırıyoruz. Boğaz'da artık su sporları yapılacak, kent içi ulaşım sağlanacak ve eski günlerine geri dönecektir. Marmara'da demirleyen gemilerden artık büyük oranda kurtulmaktadır, kirliliğin önüne geçilmektedir.
İstanbul Boğazı'ndan günde ortalama 149 gemi geçiyor ve yeni kanal deniz trafiğini artırıyor. Şu anda gemilerin Boğaz'dan geçmek için bekleme maliyeti yıllık 1.4 milyar doları buluyor, bu maliyet ortadan kalkacaktır.
Bunun nedeninin, Three Mile Island (1979, ABD) ve Çernobil (1986,Sovyetler Birliği) nükleer kazalarının olduğu söylense de, asıl etken dünya ekonomisindeki yavaşlama ve doğalgazın enerji pazarına girmesidir. İçinde bulunduğumuz 21. yüzyılda, sürdürülebilir kalkınma anlayışı içinde iklim değişikliklerini göz önüne alan enerji üretim planları önem kazanmıştır. Bu çerçevede, nükleer enerjinin yanında yenilenebilir enerji kaynakları gündeme gelmiş ve bu kaynaklardan verimli enerji üretimi çalışmalarına başlanmıştır. Ancak, dış koşullara bağımlı olmaları (iklim koşullarına bağlı olarak her zaman yeterince güneş, rüzgar ve su kaynaklarının bulunmaması) nedeniyle günümüzde halen yenilenebilir enerji kaynaklarından yeteri kadar verimli enerji üretimi sağlanamamaktadır. Bu noktada nükleer enerji, 7 gün 24 saat enerji üreten sürekli bir kaynak olarak önemini korumaktadır. Enerjiyi ucuz, kaliteli ve sürdürülebilir olarak elde eden ülkeler, küresel ticaret ve kalkınma yarışında ön sıralarda yer almaktadır.
Bu nedenle, ortalama yıllık enerji talep artışı % 7-8 civarında olan ve dünyada elektrik talep artışında 1,4 milyara yakın nüfusu olan Çin’den sonra 75 milyon nüfuslu bir ülke olarak ikinci sırada yer alan ülkemizin mutlak surette nükleer enerjiyi, enerji arz portföyüne katması gerekmektedir.

*NÜKLEER SANTRALLER PROJESİ
20. yüzyılın ikinci yarısından itibaren, güvenilir kaynaklardan enerjiyi sağlama arayışı enerji dünyasının en önemli gündemi haline gelmiştir. Özellikle 1970’li yılların başında ortaya çıkan petrol dar boğazı, bu arayışları hızlandırmış ve güvenilir enerji kaynağı olarak nükleer enerjinin ön plana çıkmasını sağlamıştır. Bunun sonucu olarak 1980’li yılların ikinci yarısına kadar yüksek kapasiteli birçok nükleer reaktör kurulmuş ve işletmeye alınmıştır. 1980’li yılların sonuna doğru ise nükleer enerjiye olan talep artışı azalma eğilimine geçmiş ve 1990’lı yıllar boyunca durağan hale gelmiştir.

Bunun nedeninin, Three Mile Island (1979, ABD) ve Çernobil (1986, Sovyetler Birliği) nükleer kazalarının olduğu söylense de, asıl etken dünya ekonomisindeki yavaşlama ve doğalgazın enerji pazarına girmesidir. İçinde bulunduğumuz 21. yüzyılda, sürdürülebilir kalkınma anlayışı içinde iklim değişikliklerini göz önüne alan enerji üretim planları önem kazanmıştır. Bu çerçevede, nükleer enerjinin yanında yenilenebilir enerji kaynakları gündeme gelmiş ve bu kaynaklardan verimli enerji üretimi çalışmalarına başlanmıştır.
Ancak, dış koşullara bağımlı olmaları (iklim koşullarına bağlı olarak her zaman yeterince
güneş, rüzgar ve su kaynaklarının bulunmaması) nedeniyle günümüzde halen yenilenebilir enerji kaynaklarından yeteri kadar verimli enerji üretimi sağlanamamaktadır. Bu noktada nükleer enerji, 7 gün 24 saat enerji üreten sürekli bir kaynak olarak önemini korumaktadır.
Enerjiyi ucuz, kaliteli ve sürdürülebilir olarak elde eden ülkeler, küresel ticaret ve kalkınma yarışında ön sıralarda yer almaktadır. Bu nedenle, ortalama yıllık enerji talep artışı % 7-8 civarında olan ve dünyada elektrik talep artışında 1,4 milyara yakın nüfusu olan Çin’den sonra 75 milyon nüfuslu bir ülke olarak ikinci sırada yer alan ülkemizin mutlak surette nükleer enerjiyi, enerji arz portföyüne katması gerekmektedir

SORU 2- Çevrenizde gerçekleştirilmiş bir projenin öyküsünü araştırıp yazınız.

*ÇAĞLAYAN PROJESİ

Çağlayan kavşağı, Piyalepaşa Bulvarı, Kağıthane Caddesi, Mecidiyeköy, Okmeydanı, D- 100 karayolunun birleştiği nokta, İstanbul’un en yoğun araç trafiğinin olduğu bölgelerden biri. İstanbul Büyükşehir Belediyesi, İl Özel İdare ve Karayolları Bölge Müdürlüğü ile ortak yürütülen çalışmayla 13 bin metrekare alanda altgeçit yapılacak, altgeçit uzunlukları 700 metre olacak. Çağlayan kavşağı 2 katlı bir kavşak haline gelerek, trafik yerin altına alınacak. Bu şekilde İstanbul’da birçok miting ve yürüyüşe ev sahipliği yapan Çağlayan, 22 bin m² yayalaştırılmış alana sahip bir meydan haline gelecek.
Belediye Başkanı Kadir Topbaş, ” Üç kurum ile ortak bir proje üretilecek. İstanbul en büyük meydanına kavuşuyor. Adliyenin açılışına yetiştirilecek ve inşaat başladıktan sonra yaklaşık 6 ayda tamamlanacak. Hem hızlı hem büyük bir çalışma olacak” dedi.
Abide-i Hürriyet Parkı ile bütünlük içinde yapılacak olan meydan düzenlemesiyle bölgede oturan, çalışan ve Avrupa’nın en büyük adliye sarayı olan İstanbul Adliyesi için sosyal bir merkez oluşturulacak. Proje, ileride yapılması planlanan metro istasyonu dikkate alınarak planlandı. İstanbul Büyükşehir Belediyesi Ulaşım Koordinasyon Müdürlüğü’nce hazırlanan proje ile Kağıthane caddesi (Şişli) – Çevreyolu ve Piyalepaşa yönü 12 m aşağıdan altgeçit ile Çevreyolu ve Piyalepaşa istikametine bağlanacak. Kâğıthane İlçesinin ana çıkışlarından biri olan Kağıthane yolu ise 6 m aşağıdan Şişli, Piyalepaşa istikametlerine, Piyalepaşa Bulvarı istikametinden gelen araçlar da, 6 m aşağıdan altgeçitle, Kağıthane ve Şişli istikametlerine ulaşabilecekler. Çağlayan kavşağında trafiğin yer altına alma çalışmaları ve Adliye ile beraber faaliyete geçebilmesi için altı ay süreyle Çağlayan Meydanı trafiğe kapatılacak. İnşaat süresince geçici trafik sirkülasyon projesi hazırlandı. Buna göre Çağlayan Meydanı etrafında bulunan Çampark sokak; D 100, Piyalepaşa-Çağlayan, Bahçeler Caddesi Çağlayan- D100, Piyalepaşa bağlantısını sağlayacak.


SORU 3- Bilimsel araştırma ve proje ilişkisini açıklayınız .

                                  Bilimsel Araştırma Nedir ?
Bilinmeyen birşeyin insanlığa bildirilmesine bilimsel araştırma denir.

Yukarıdaki yazılanlar bilimsel araştırmanın sözlük anlamıdır. İnsanlar ilk önce bir proje tasarlar ve bilimsel araştırmasını sonra yaparlar . Projede bir hedef gibidir . İlk olarak hedefi olan projeyi aşama aşama düzenler daha sonra bilimsel araştırmasını yapar. Zaten ne yapacağını bilemezse bir insan araştırmasını yapamaz ve projesini gerçekleştiremez.




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder